TRADIČNÍ KORSICKÉ PÍSNĚ v Hlasohledu
27.04.2009 00:00 |
ZaKulturou
TRADIČNÍ KORSICKÉ PÍSNĚ PRO KAŽDÉHO
O víkendu 16. a 17. května pořádá občanské sdružení Půlnebí, jehož zakladatelkou je zpěvačka Ridina Ahmedová, další z řady hlasových dílen otevřených široké veřejnosti. Tentokrát s korsickou zpěvačkou a lektorkou Nicole Casalonga. Ta pro velký úspěch přijíždí vést hlasový workshop do Prahy již podruhé.
Tradice zpěvu je na Korsice dodnes živá. Korsické vokální skladby předávané ústně z generace na generaci jsou nesmírně působivé a ve své podstatě často jednoduché. Mohou být zpívané jedním, dvěma, třemi a více hlasy, s doprovodem či ještě častěji bez doprovodu hudebních nástrojů. Repertoár tvoří rozmanité písně od ukolébavek až po rozverné, od světských po hluboce duchovní.
Dílna s lektorkou Nicole Casalonga je určena výhradně ženám, a to z čistě hudebních důvodů. Lektorka bude v Praze učit repertoár určený pro ženské hlasy. Stejně jako ostatní dílny občanského sdružení Půlnebí, patřící do projektu s názvem HLASOHLED, je i tato otevřena všem zájemcům bez ohledu na jejich věk a zkušenosti. Vítáni jsou ti, kdo chtějí získat jedinečnou zkušenost postavenou na hlasovém sebevyjádření a pocitu sounáležitosti zažívaném při společném zpěvu.
Účastnice budou mít možnost nahlédnout do madrigalů i do posvátných polyfonií (tedy skladeb, jejichž výsledný tvar vytváří několik proplétajících se hlasů). Zkušená lektorka nabídne účastnicím techniky, které jim umožní si skladby velmi jednoduše zapsat i zapamatovat. Noty ani hudební teorii není třeba znát.
Nicole Casalonga se narodila a žije na jihu Korsiky, ostrova ve Středozemním moři patřícího k Francii. Původně vystudovala hru na piano, ale velmi záhy ji uchvátila tradiční korsická hudba, které se po teoretické i praktické stránce věnuje již řadu desetiletí. Je spoluzakladatelkou souborů „Madrigalesca“, „A cumpagnia“ a založila také asociaci E voce di u cumune, která se věnuje záchraně dědictví staré korsické hudby. Této organizaci od roku 1994 předsedá. Podílela se na vzniku řady hudebních nahrávek.
HLASOHLED nabízí jedinečný osobní zážitek všem účastníkům svých hlasových dílen. Pestré a inspirativní přístupy k lidskému hlasu a zpěvu, setkání s jinými kulturami, pocit sounáležitosti vznikající při společném zpěvu. To vše pod vedením lektorů z Čech i ze zahraničí. Vítání jsou všichni, jež se zajímají o zpěv a chtějí objevovat svoje možnosti, hrát si a učit se nové věci. Vedle dílen pořádá Půlnebí také konference věnované lidskému hlasu a jeho používání v různých kulturách světa.
ROZHOVOR S LEKTORKOU NICOLE CASALONGA
Čím vás uchvátila korsická tradiční hudba?
Lidová hudba obecně je výrazem a zrcadlem určité kultury a lidí, kteří toto kulturní společenství vytvářejí – nejinak je tomu u korsické hudby. Fascinuje mě svojí silou a spontaneitou.
V čem je korsická lidová píseň specifická?
Prací s barvou hlasu; hudebními mody; mikrointervaly; mnohohlasy …
Jak dlouho se věnujete vedení hudebních dílen zaměřených na korsickou tradiční hudbu?
Vyučuji od roku 1978, a to jak na akademické půdě, tak i zájemce z různých sborů a spolků. Často pracuji na Korsice, ve Francii i v cizině.
Vedete tyto dílny v různých zemích, jsou nějaké rozdíly mezi účastníky s ohledem na jejich národnost?
Rozhodně a tyto rozdíly se projevují často nečekaně a protichůdně.
Zajímáte se i o jinou tradiční hudbu, než je ta korsická? Nacházíte mezi jednotlivými národními tradicemi spojení?
Mezi moje oblíbené patří hudba jižní Itále, Sardínie, Albánie, hudba ze severoafrického Atlasu, bubny z Burundi, polyfonie Pygmejů… a také krásná sbírka Samuela Bauda Bovyho zaměřená na hudbu Řecka a Kréty.
Hlubší analýza by jistě zkonstatovala více odlišných než spojujících prvků.
Pokud bychom ale poodstoupili od muzikologické klasifikace, pravděpodobně bychom nalezli něco, co by mohlo být považováno za všudypřítomný a univerzální princip – a sice že každá kultura a každá komunita přistupuje ke zpěvu, hudbě a tanci jedinečným a svébytným způsobem.
V Česku jste již poněkolikáté, jak se vám tato země líbí?
Praha je fascinující a záhadné město, které jsem ještě neměla moc příležitost objevovat. Přesto jsem se tady už setkala s lidmi, kteří mě obohatili a vy (zakladatelka projektu Ridina Ahmedová), spolu s Agens Kutas, patříte, navzdory více než 1 000km vzdálenosti, která nás dělí, do takového mého „okruhu blízkých duší“.
V čem myslíte, že lidem kontakt s tradicí pomáhá? Proč je pro ně přínosný?
Znát své tradice znamená znát své kořeny. To mi přijde zásadní. I proto, abychom se od nich mohli oprostit, anebo proto, abychom na ně naopak mohli navázat.
Co vám osobně tato hudba přinesla do života?
Toho je tolik! A mimo jiné mi dovoluje zažívat ryzí emoce, jaké si pamatuji z dětství.
DÍLNA KORSICKÝCH PÍSNÍ A POLYFONIÍ S NICOLE CASALONGA (FRANCIE)
16. a 17. května 2009, Komunikační prostor Školská 28, Praha 1, 10 až 16h
Cena: 1 750,- / 1 600,- pro studentky, důchodkyně a ženy na mateřské dovolené
Přihlášky ke stažení na www.hlasohled.cz, Hudební ukázky ve formátu mp3 si můžete poslechnout zde . Překlad do češtiny je zajištěn.
TRADIČNÍ KORSICKÉ PÍSNĚ PRO KAŽDÉHO
O víkendu 16. a 17. května pořádá občanské sdružení Půlnebí, jehož zakladatelkou je zpěvačka Ridina Ahmedová, další z řady hlasových dílen otevřených široké veřejnosti. Tentokrát s korsickou zpěvačkou a lektorkou Nicole Casalonga. Ta pro velký úspěch přijíždí vést hlasový workshop do Prahy již podruhé.
Tradice zpěvu je na Korsice dodnes živá. Korsické vokální skladby předávané ústně z generace na generaci jsou nesmírně působivé a ve své podstatě často jednoduché. Mohou být zpívané jedním, dvěma, třemi a více hlasy, s doprovodem či ještě častěji bez doprovodu hudebních nástrojů. Repertoár tvoří rozmanité písně od ukolébavek až po rozverné, od světských po hluboce duchovní.
Dílna s lektorkou Nicole Casalonga je určena výhradně ženám, a to z čistě hudebních důvodů. Lektorka bude v Praze učit repertoár určený pro ženské hlasy. Stejně jako ostatní dílny občanského sdružení Půlnebí, patřící do projektu s názvem HLASOHLED, je i tato otevřena všem zájemcům bez ohledu na jejich věk a zkušenosti. Vítáni jsou ti, kdo chtějí získat jedinečnou zkušenost postavenou na hlasovém sebevyjádření a pocitu sounáležitosti zažívaném při společném zpěvu.
Účastnice budou mít možnost nahlédnout do madrigalů i do posvátných polyfonií (tedy skladeb, jejichž výsledný tvar vytváří několik proplétajících se hlasů). Zkušená lektorka nabídne účastnicím techniky, které jim umožní si skladby velmi jednoduše zapsat i zapamatovat. Noty ani hudební teorii není třeba znát.
Nicole Casalonga se narodila a žije na jihu Korsiky, ostrova ve Středozemním moři patřícího k Francii. Původně vystudovala hru na piano, ale velmi záhy ji uchvátila tradiční korsická hudba, které se po teoretické i praktické stránce věnuje již řadu desetiletí. Je spoluzakladatelkou souborů „Madrigalesca“, „A cumpagnia“ a založila také asociaci E voce di u cumune, která se věnuje záchraně dědictví staré korsické hudby. Této organizaci od roku 1994 předsedá. Podílela se na vzniku řady hudebních nahrávek.
HLASOHLED nabízí jedinečný osobní zážitek všem účastníkům svých hlasových dílen. Pestré a inspirativní přístupy k lidskému hlasu a zpěvu, setkání s jinými kulturami, pocit sounáležitosti vznikající při společném zpěvu. To vše pod vedením lektorů z Čech i ze zahraničí. Vítání jsou všichni, jež se zajímají o zpěv a chtějí objevovat svoje možnosti, hrát si a učit se nové věci. Vedle dílen pořádá Půlnebí také konference věnované lidskému hlasu a jeho používání v různých kulturách světa.
ROZHOVOR S LEKTORKOU NICOLE CASALONGA
Čím vás uchvátila korsická tradiční hudba?
Lidová hudba obecně je výrazem a zrcadlem určité kultury a lidí, kteří toto kulturní společenství vytvářejí – nejinak je tomu u korsické hudby. Fascinuje mě svojí silou a spontaneitou.
V čem je korsická lidová píseň specifická?
Prací s barvou hlasu; hudebními mody; mikrointervaly; mnohohlasy …
Jak dlouho se věnujete vedení hudebních dílen zaměřených na korsickou tradiční hudbu?
Vyučuji od roku 1978, a to jak na akademické půdě, tak i zájemce z různých sborů a spolků. Často pracuji na Korsice, ve Francii i v cizině.
Vedete tyto dílny v různých zemích, jsou nějaké rozdíly mezi účastníky s ohledem na jejich národnost?
Rozhodně a tyto rozdíly se projevují často nečekaně a protichůdně.
Zajímáte se i o jinou tradiční hudbu, než je ta korsická? Nacházíte mezi jednotlivými národními tradicemi spojení?
Mezi moje oblíbené patří hudba jižní Itále, Sardínie, Albánie, hudba ze severoafrického Atlasu, bubny z Burundi, polyfonie Pygmejů… a také krásná sbírka Samuela Bauda Bovyho zaměřená na hudbu Řecka a Kréty.
Hlubší analýza by jistě zkonstatovala více odlišných než spojujících prvků.
Pokud bychom ale poodstoupili od muzikologické klasifikace, pravděpodobně bychom nalezli něco, co by mohlo být považováno za všudypřítomný a univerzální princip – a sice že každá kultura a každá komunita přistupuje ke zpěvu, hudbě a tanci jedinečným a svébytným způsobem.
V Česku jste již poněkolikáté, jak se vám tato země líbí?
Praha je fascinující a záhadné město, které jsem ještě neměla moc příležitost objevovat. Přesto jsem se tady už setkala s lidmi, kteří mě obohatili a vy (zakladatelka projektu Ridina Ahmedová), spolu s Agens Kutas, patříte, navzdory více než 1 000km vzdálenosti, která nás dělí, do takového mého „okruhu blízkých duší“.
V čem myslíte, že lidem kontakt s tradicí pomáhá? Proč je pro ně přínosný?
Znát své tradice znamená znát své kořeny. To mi přijde zásadní. I proto, abychom se od nich mohli oprostit, anebo proto, abychom na ně naopak mohli navázat.
Co vám osobně tato hudba přinesla do života?
Toho je tolik! A mimo jiné mi dovoluje zažívat ryzí emoce, jaké si pamatuji z dětství.
DÍLNA KORSICKÝCH PÍSNÍ A POLYFONIÍ S NICOLE CASALONGA (FRANCIE)
16. a 17. května 2009, Komunikační prostor Školská 28, Praha 1, 10 až 16h
Cena: 1 750,- / 1 600,- pro studentky, důchodkyně a ženy na mateřské dovolené
Přihlášky ke stažení na www.hlasohled.cz, Hudební ukázky ve formátu mp3 si můžete poslechnout zde . Překlad do češtiny je zajištěn.
Přidej komentář
Ostatní kraje
Katalog
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS
Nejnovější přidané:
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS