Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Dámská část souboru se ponořuje do Mikve

020325ndm01
Čerstvě uvedená inscenace Mikve, kterou napsala izraelská autorka Hadar Galron, otevře divákům Jihočeského divadla ženský svět na pozadí rituální židovské koupele svědomitě využívané ortodoxními vyznavači judaismu. V roli Šošony, která je hlavní osobou jedné dámské mikve, nikterak nekrotí svůj herecký temperament Natália Drabiščáková
02.03.2025 10:36 | Ladislav Lhota

Jako protiváhu k inscenaci Směšná temnota (premiéra ve studiu Na Půdě 14. února), v níž účinkuje ryze mužský živel vydělený z činoherního ansámblu, nachystalo Jihočeské divadlo další zbrusu nové představení, ve kterém si naopak dámy a dívky z činohry užívají monopohlavní jízdu a ponořují se do židovské rituální lázně v kusu s názvem Mikve (premiéra se konala v hlavním sále kamenné budovy 28. února). Strhující děj a skvělé výkony hereček si minimálně polovina hlediště spojí i s příjemným vizuálním zážitkem.

Č. BUDĚJOVICE – V centru dění stojí mikve, rituální lázeň, která se stává nejen místem očisty, ale i prostředím pro sdílení ženských radostí, strastí, tajemství a touhy po změně. Hra odhaluje svět plný předsudků, ale také sílu ženské solidarity a odvahu čelit nepřízni osudu. Autorka Hadar Galron (1970), rodačka z Londýna, která v mládí přesídlila s rodinou do Izraele a vyrostla v ortodoxním židovském prostředí, uznávaná dramatička, herečka, režisérka a scenáristka, nahlíží do intimních chvil žen různého věku a pestrých životních příběhů. Jejich komplikované osudy rozplétá s láskou a humorem. Mikve se stala její nejslavnější hrou a získala řadu ocenění. Od roku 2005 obletěla celý svět. 

Mikve v hebrejštině znamená doslova „shromáždění“ či „sebrání“ vody. Je to rituální židovská lázeň s přírodní vodou a musí splňovat určitá náboženská nařízení, aby se mohla považovat za rituálně způsobilou. Základem pro rituální způsobilost mikve je voda s přítokem a odtokem, tedy jakýkoliv vodní zdroj včetně moře, kde proudí voda a není znečištěná chemicky. Mikve slouží k obnově rituální čistoty osobě, která se stala rituálně nečistou. Rituální čistota náleží k základním předpokladům zbožného židovského života. V manželství je povinností ženy očistit se a tím uchovat čistotu rodiny. Rituální lázeň využívají povinně ženy, ale dobrovolně i muži. Prazáklad je popsaný v bibli.

Kamera snímá pod vodou

Hru v překladu Ester Žantovské proslavila na prknech pražského Národního divadla hvězdná herečka Iva Janžurová. Pro Jihočeské divadlo zrežíroval představení Adam Steinbauer (1994), jenž spolupracoval s řadou tuzemských scén včetně Městských divadel pražských, A studia Rubín, Divadla na cucky, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Divadla Polárka. Na budějovické pódium vytáhl Natálii Drabiščákovou (Šošana), Teresu Schel (Šira), Danu Verzichovou (Esti), Táňu Kupcovou (Chedva), Věru Hlaváčkovou (Hindi), Zuzanu Valešovou (Tehíla), Elišku Brumovskou (Miki) a mladičkou Karin Schlegelovou (Eliševa). Scénu a kostýmy vytvořila Magdalena Teleky, hudbu složil Petr Hromádka.

Příznivci činohry Jihočeského divadla dostávají díky Mikvi poprvé příležitost sledovat děj ve formě live cinema. Lidé uvidí herečky na jevišti a zároveň černobíle na filmovém plátně. Akce naživo snímají dva kameramani (chvílemi trochu zastiňují publiku zorné pole) a střihač posílá vybrané záběry na plátno s téměř nepostřehnutelnou prodlevou. „Diváci mohou volit, kam zaměří svoji pozornost a vychutnají si detaily, jindy v divadle skryté,“ připomíná dramaturgyně Olga Šubrtová. „S paní dramaturgyní jsme hledali způsob, jak nalomit inscenační tradici. Live cinema nám umožňuje práci s detailem i záběry pod vodou,“ doplňuje Adam Steinbauer.

Ladislav Lhota
Foto Hynek Glos   


020325ndm02
020325ndm03
020325ndm04
020325ndm05
020325ndm06


Přidej komentář