Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Jihočeši našli inspiraci ve Vídni. Let It Grow Again!

060624bev01
Sancho Panza odpočívající pod stromem, tak nazval Honoré Daumer svůj obraz (olej na plátně, kolem 1860 až 1870), který je součástí výstavy Belvedere na Hluboké – Let It Grow Again! Projekt vypráví autentický příběh o stromu a jeho roli v kulturní historii lidstva a bude přístupný v Zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie od 9. června do 10. listopadu
06.06.2024 14:56 | Ladislav Lhota

Alšova jihočeská galerie ve spolupráci s prestižní rakouskou galerií Belvedere nachystaly rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It Grow Again! Pozici kurátora zaujal renomovaný teoretik umění a kunsthistorik Miroslav Haľák, který ve vídeňském Belvederu pracuje od roku 2017. Architekturu výstavy vytvořil Adam Hochmuth, grafický design a vizuál navrhla Jana Vahalíková. Výstava bude přístupná v Zámecké jízdárně od 9. června do letošního 10. listopadu.  

HLUBOKÁ NAD VLTAVOU – Rakouská galerie Belvedere ve Vídni představila koncem roku 2022 výstavní projekt s názvem Grow, který se zaměřil na různé způsoby zobrazení stromu v umění. Projekt zaujal Alšovu jihočeskou galerii natolik, že se rozhodla navázat na něj a ještě ho rozšířit. V prostorách Zámecké jízdárny vyrostla originální instalace nazvaná Belvedere na Hluboké – Let It Grow Again! Projekt se stal výsledkem spolupráce mezi oběma galeriemi a vypráví nový autentický příběh. Zaměřuje se na artefakty s uměleckým zobrazením stromů, klade důraz na kulturní a společenské kontexty. Hledá různorodé metodologické přístupy k tématu v rámci dějin umění. 

Hraje strom významnou roli v kulturní historii lidstva? Zcela určitě. Strom je nám v mnoha ohledech podobný, dokážeme se k němu snadno vztahovat a souznít s ním. Často na něj přenášíme lidské vlastnosti, pocity i pohnutky nebo k němu připodobňujeme sami sebe. Děje se tak v obrazech, kresbách, grafikách, fotografiích, sochách, architektuře, kde se dá prokázat, do jaké míry se člověk ztotožňuje s tvary přírody a do jaké míry se sám stává její tváří. Celá historie vztahu člověka ke stromu je ukotvená v umění. Strom je potřeba chápat jako impulz k symbolickému výkladu přírody, ale také jako nepřetržitou inspiraci a předlohu nových forem.

Vyšla publikace k výstavě

Strom, jako málokterý jiný přírodní element, byl a stále zůstává mimořádným motivem v dějinách umění. Podněcuje naši fantazii a zároveň představuje nenahraditelný zdroj obživy a materiálu. „Od nejstarších jeskynních maleb, zobrazujících již neexistující faunu a flóru až po současné umělecké zpracování environmentálních témat, nás provázejí otázky po původu toho, co nazýváme přírodou a bytím, ale také obavy o udržitelnost života, jak jej známe. Je tedy zarážející, jak neúměrně malá pozornost se věnuje na kulturních prezentacích, ale i ve výzkumu, tak zásadnímu syžetu dějin umění,“ pozastavuje se kurátor výstavy Miroslav Haľák.

Ve spolupráci s nakladatelstvím KANT – Karel Kerlický vyšla k projektu výpravná česko-anglická publikace, která se zaměřuje na interpretační možnosti v přístupu k umění a zdůrazňuje důležitost znalosti metodologie pro porozumění zobrazení stromu v kulturních dějinách. Případové studie v knize poskytují přehled interpretativních nástrojů, které lze aplikovat pomocí metod jako ikonografie, psychoanalýza, fenomenologie nebo strukturalismus. Na vzniku knihy se autorsky podíleli Ondřej Dadejík, Josef Fulka, Miroslav Haľák, Peter Megyeši, Peter Michalovič, Monika Mitášová, Stella Rollig, Aleš Seifert, Michal Šedík, Zuzana Štefková, Marián Zervan.

(lho, tzg)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie


060624bev02
060624bev03
060624bev04
060624bev05


Přidej komentář