Jízdárnu zaplní Razzle dazzle, Apropriace a Zero Tolerence
Alšova jihočeská galerie odstartuje jarní sezonu trojicí paralelních výstavních projektů instalovaných do Zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou, jejichž vernisáž se koná 22. února. Zájemcům o výtvarné umění se představí dílo Jana Uranta pod názvem Razzle dazzle (kurátor Adam Hnojil), tvorba Martina Velíška s titulem Apropriace (kurátorka Dita Kozler) a práce Julia Reichla označené souborně jako Zero Tolerence (kurátor Jiří Ptáček).
HLUBOKÁ NAD VLTAVOU – Spojení Razzle dazzle je anglickým idiomem pro okázalou podívanou s ohromujícím efektem a používá se často v souvislosti s reklamou nebo módou, kdy je nutné upoutat pozornost s pomocí účelově působivých efektů. Formální experimenty fascinují také Jana Uranta (1984). Výtvarník žijící ve Velké Británii zdokonalil svůj styl do podoby maximálně zjednodušených zobrazení, která nabízejí symbolické interpretace a vytvářejí prostor pro volný divácký výklad. „Urantův odklon od středoevropské kulturní tradice a jeho zakotvení v anglosaském kontextu mu umožnily získat unikátní perspektivu, která výrazně ovlivňuje jeho tvorbu,“ říká Adam Hnojil.
Martin Velíšek (1968) je český malíř narozený v Aténách. Věnuje se malbě, kresbě, grafice i teorii umění. Studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a pražské AVU v ateliérech Jitky Svobodové, Zdeňka Berana, Bedřicha Dlouhého a Miloše Šejna. Získal několik tuzemských i zahraničních ocenění. Napsal knihu Dějiny citronu a společně s filozofem Miroslavem Petříčkem také knihu Pohledy (které tvoří obrazy). Přednáší na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, žije a tvoří v Praze. Výstava ukáže tu část Velíškovy malířské tvorby, v níž reflektuje historická díla a jak je vlastní postmodernímu malíři, čerpá z celé škály jejich historického pojetí i možností jejich výkladu.
Výstavou Zero Tolerenc představí AJG jednoho z nejvýraznějších tuzemských malířů střední generace, Julia Reichela (1981), jenž pochází z jihočeského Zvíkova u Velešína a kde také pracuje (střídavě i v Praze). Podobně jako mnoho mladších vizuálních umělců se zprvu věnoval graffiti. V létech 2010 až 2016 navštěvoval malířský ateliér Jiřího Davida na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. „Řadu objektů, které vytvořil z nalezených materiálů, rozmístil do veřejného prostoru guerillovým způsobem,“ připomíná Jiří Ptáček. Reichla zastupuje pražská Karpuchina Gallery. Profesní pseudonym převzal od pradědečka, v jehož byt v Českých Budějovicích kdysi užíval.
(lho, tzg)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie – S. Vošvrda
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS