Předměty vytvořené Pravoslavem Radou ožijí v Bechyni
Alšova jihočeská galerie v prostorách Mezinárodního muzea keramiky otevře výstavu Pravoslav Rada: Oživený předmět. Ukáže mimořádná díla z vlastních bohatých fondů i zápůjčky z Uměleckoprůmyslového muzea v Praze nebo soukromých sbírek. Expozice nabídne jedinečný pohled na tvorbu jednoho z nejvýznamnějších tuzemských keramiků a sochařů minulého století, který je synonymem pro originální přístup k materiálu, tvaru a také humoru, neodmyslitelné součásti jeho tvůrčího stylu.
BECHYNĚ – Výstava navazuje na monografii vydanou ke stému výročí umělcova narození a zaostřuje na dosud opomíjené téma – vliv loutek, loutkového divadla a filmu na jeho tvorbu. V „černém kabinetu“, inspirovaném Radovou luminiscenční instalací z roku 1968, se prezentuje jeho práce pro animovaný film, divadelní experimenty s maňásky, ale i odkaz na rodinnou tradici, kterou formoval už jeho otec, malíř Vlastimil Rada. Poprvé zdůrazňuje vliv loutkového divadla a filmu na jeho figurální plastiku. Mění se v pozvánku k hlubšímu zamyšlení nad tím, jak se předměty každodenního života mohou proměnit v umělecké dílo plné života, humoru a příběhů.
Bechyňská expozice odhaluje nové souvislosti mezi Radovým sochařským stylem a jeho zkušeností s oživením předmětů, ať skrze tematizaci pohledu, nebo propojení figury a nádoby. Díla Pták Cihlák nebo Archanděl ukazují autorovu schopnost transformovat prefabrikované prvky do hravých figurálních plastik, které byly nejen inovativní, ale i přístupné široké veřejnosti. „Příchozí dostanou příležitost k objevování Radovy tvorby z nové perspektivy, která ji představuje jako mezioborovou, plnou humoru a experimentu,“ upozorňuje kurátorka Vendula Fremlová. Lidé zde mohou k objevovat svět oživených předmětů, které se doslova probouzejí před jejich očima.
Sochař a keramik Pravoslav Rada (14. října 1923 – 23. dubna 2011) se řadí patří mezi klíčové postavy českého umění druhé poloviny 20. století. Jeho tvorba, známá svojí poetikou a humorem, přesahovala hranice volné keramiky a zahrnovala užité umění, design i architektonické realizace, na nichž spolupracoval se svou ženou Jindřiškou. Rada byl nejen umělcem, ale také pedagogem, publicistou a organizátorem kulturních akcí. Patřil mezi zakladatele skupiny užitého umění Bilance (1957), významně se podílel také na založení Mezinárodního sympozia keramiky v Bechyni (1970). Studoval v Praze i v Dánsku, vyučoval ve Spojených státech amerických.
(lho, tzg)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS