Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Světlo nahrazené příšeřím vybízí k pohroužení do sebe

060125las01
Sklářka, umělkyně a pedagožka Lada Semecká, původem z Teplic, vystavuje svoje práce po celém světě. Sklízí ocenění a úspěchy. V Galerii moderního umění a architektury v českobudějovickém Domě umění představí skleněné obrazy z cyklu Tma a další díla. Výstava s názvem Vidět vzduch, slyšet mrak, potrvá od 8. ledna do 9. února
06.01.2025 10:32 | Ladislav Lhota

Galerie současného umění a architektury na budějovickém náměstí Přemysla Otakara II. otevře rok 2025 představením díla sklářky, umělkyně a pedagožky Lady Semecké. Výstavní projekt nazvaný Vidět vzduch, slyšet mrak, si mohou zvídaví návštěvníci prohlédnout od 8. ledna do 9. února. Autorka ve své tvorbě využívá mléčné či pískované sklo a techniku fusingu (stavované sklo). Vychází z osobní zkušenosti s tradicí japonské kultury a estetiky, kterou získala pedagogickým pobytem ve sklářské škole v Tojamě.

Č. BUDĚJOVICE – Rodačka z Teplic (1973) aktivuje svými pracemi různé vrstvy lidského vnímání a obrazotvornosti. Lze vidět vzduch a slyšet mrak? Lze se ponořit do mlhy? Vidět a uvidět ve tmě? Napít se ze zamrzlého okapu? Rozezvučet obrácené zvony? Podobnými otázkami zaměstnává Lada Semecká divákovu mysl ve svojí velmi ztišené, kontemplativní, až introvertně laděné tvorbě, jejímž hlavním tématem je mlha jako poetické neurčito a tajemno, ze kterého se někdy vynořují více či méně konkrétní motivy, jindy v něm naopak mizí. Rozpouštějí se. Záleží na úhlu pohledu, směru a intenzitě světla, schopnosti pozorně se dívat na skleněné obrazy, instalace a objekty.

Okenní výplně z roku 2001 pro hrobku rodiny Riedelů, zakladatelů skláren v Desné v Jizerských horách, ale i pozdější realizace, například pro barokní kostel Sv. Mikuláše v Petrovicích (2019), mohou využitím mléčného skla připomínat tradiční papírové výplně japonských zasunovacích oken sódži. Okna umožňují průsvit světla zvenčí dovnitř, ale nikoliv průhled oknem do vnějšího prostředí. „Takto pojaté okenní tabule vyvolávají zcela jiný zážitek daného prostoru a světa v něm. Světlo, nahrazené nyní tajemným polosvětlem či příšeřím, vybízí k zamyšlení a pohroužení do sebe sama,“ vysvětluje kurátorka českobudějovické výstavy Vendula Fremlová.

Také v Domě umění se budou prezentovat díla, která pro své vyznění potřebují tmavý podklad nebo přímo tematizují tmu. Ve skleněných obrazech Tma I – IV (2022–2024) pracuje Lada Semecká s pokoveným sklem, malbou vypalovací barvou a pískovanými vertikálami, pro něž byly vzorem bambusové stonky. Skleněné obrazy autorka následně doplnila tmavým plechovým podkladem a perforovala ho laserem. Podklad funguje jako matrice, z níž se tečky nebo proužky dle intenzity a úhlu světla propisují do skleněné části, a také jako tušené pozadí vyvolávající další prostorovou i obsahovou dimenzi. Obrazy Tma současně představují spojnici s cykly skleněných obrazů Krajiny a Oblaka.

(lho, fre)
Foto archiv Galerie současného umění a architektury


060125las02
060125las03


Přidej komentář