Magazín kulturního dění v Praze a okolí

V Kotvě spolu sousedí Triffids Age a Trampové

tt01
V souboru Triffids Age se Tomáš Teodosijev pokouší zkoumat některé emotivní až poetické stavy, které nabízejí neonovou útěchu v temnotě
09.03.2018 19:17 | Ladislav Lhota

Návštěvníci kina Kotva na Lidické třídě v Českých Budějovicích dostali od kurátora Václava Němce další ze série milých dárečků v podobě fotografických expozic, které si mohou bezplatně prohlédnout před nebo po promítání a také kdykoliv během otevírací doby provoněné kavárny. Od šálku kávy mohou pozvednout oči ke stěnám a obdivovat snímky Tomáše Teodosijeva pod souhrnným názvem Triffids Age. V předsálí je očekává soubor Trampové z dílny Oldřicha Malachty. Obě výstavy jsou přístupné od 9. března do 13. dubna.

Č. BUDĚJOVICE – Pražský rodák Tomáš Teodosijev (1975), aktuálně student Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, je všestranný fotograf. Klade důraz na hodnotu zvoleného tématu a celkovou estetiku zpracování. V souboru Triffids Age (Doba Triffidů), s nímž procestoval Českou republiku a navštívil USA, se pokouší zkoumat některé emotivní až poetické stavy, které nabízejí neonovou útěchu v temnotě. Hlavními protagonisty jsou průmyslové struktury billboardů. Pomocí fotografického snímání se přeměňuje realita na svět sci-fi. 

Autora charakterizuje koncepční diskuse o intimní nekonečnosti temnoty. Vnímá noc jako prostor v čase, jednomu nepříjemný, druhého přitahující. Jako médium, které zahaluje svět tajemstvím a činí z něj místo, kde se dějí věci, s nimiž si ráda pohrává naše mysl. Temnota mísí zemi s oblohou a paradoxně zesiluje světlo, které v člověku vyvolává emoce. Tento typ strašidelné atmosféry se často objevuje v současném umění, včetně fotografie. Z těchto hlubin přichází Doba Triffidů (Den Triffidů je nejznámější vědeckofantastické dílo britského spisovatele Johna Wyndhama z poloviny 20. století).    

Vzali ho přátelsky mezi sebe

Trampové zaujali Oldřicha Malachtu (1978) z České Vsi v Jeseníkách jako kluka, když na nádražích sledoval chlapíky v khaki oděvu se zálesáckými klobouky. Chtěl se jim podobat. Zakoupil starý vojenský bágl a vyrazil s kamarády na vandr. Dětská touha po dobrodružství se ale časem vytratila. „Po létech jsem zažil překvapení, když jsem náhodou potkal pravé trampy. Vzali mě přátelsky mezi sebe. Začal jsem je doprovázet s fotoaparátem a také pochopil, že nezáleží na oblečení. Tramping je součástí životního stylu. Trampové se nedali zlomit totalitními režimy a stále udržují tradici,“ oceňuje fotograf.        

Student opavského Institutu tvůrčí fotografie žije v Praze. V roce 2015 získal třetí cenu v soutěži novinářské fotografie Czech Press Photo v kategorii Umění a zábava, čestné uznání v kategorii Portrét. Vystavoval v Česku, Polsku, Lucembursku, Francii či na Slovensku. „Fascinuje mě Oldova neskutečná posedlost tématem, které zrovna zpracovává. Ať to byl soubor Camp, který jsme ukázali v Kotvě, nebo osobní cyklus Za hradbou hor, stejně jako fotopříběh ekologického aktivisty – Marten. Není tomu jinak u vystavovaného souboru Trampové,“ připomíná Václav Němec. „Fotografie mě musí zasáhnout. Musím porozumět ději, pochopit emoce,“ vysvětluje Oldřich Malachta.

Ladislav Lhota
Foto Tomáš Teodosijev, Oldřich Malachta, archiv Václava Němce 



tt02
tt03
tt04
tt05
tt06


Přidej komentář