Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Wortnerovým domem lze putovat od středověku ke Ztracené rodině

260524sew01
Středověké výtvarné umění s převažující sakrální tematikou mohou obdivovat návštěvnící Wortnerova domu Alšovy jihočeské galerie, kde se nachází čerstvě otevřená stálá expozice nazvaná Chrámem, kruhem, strání. Obsahuje také díla meziválečné avantgardy 20. století a poválečných českých umělců. Současně v prvním patře vystavuje táborský fotograf Čeněk Folk pod titulem Ztracená rodina působivé snímky a videa z již zaniklé čtvrti portugalského Lisabonu
26.05.2024 13:57 | Ladislav Lhota

Sobotní podvečer 25. května nabídl slavnostní otevření nové stálé expozice Alšovy jihočeské galerie, kterou tato kulturní instituce umístila do prostoru prvního podzemního podlaží Wortnerova domu v českobudějovické ulici U Černé věže. Chrámem, kruhem, strání – takto realizátoři označili projekt, pro jehož instalaci zvolili místo pod gotickými klenbami evokujícími sakrální prostředí, do něhož se pomyslně vrátily některé sbírkové předměty. Současně byla ve druhém podlaží zahájená výstava Čeněk Folk – Ztracená rodina (25. 5. – 22. 9. 2024).

Č. BUDĚJOVICE – Mezi vystavenými díly najdou příchozí Madonu z kostela Nejsvětější Trojice, Pietu z Všeměřic či Světici z Dolní Vltavice. Stálý výstavní projekt Chrámem, kruhem, strání představuje středověké umění, ale také meziválečnou avantgardu 20. století a českou výtvarnou tvorbu poválečného období. Nejstarší témata doplňují díla meziválečné avantgardy a českého poválečného umění, práce slavných umělců Václava Boštíka, Zdeňka Sýkory, Aloise Kalvody nebo Antonína Chittussiho. Architektonické řešení výstavy se zabývá i možností ukázat díla na papíře, často opomíjené kresby a grafiky, ve větším množství a s možností pravidelných obměn.

Čerstvě instalovaná krátkodobá expozice ve druhém patře Wortnerova domu je výsledkem dvou pobytů fotografa Čeňka Folka v přistěhovalecké čtvrti na okraji Lisabonu v létech 2015 a 2023. Poprvé ji navštívil v době, kdy zvolna startoval proces její řízené demolice. Během následujících let zmizela z mapy a její obyvatelé museli odejít. Spolu s prostými domy a úzkými uličkami navždy vymizela také navzájem úzce propojená komunita lidí, kteří zde pobývali desítky let. Umělec žijící v Táboře kombinuje fotografie a videa, aby co nejvěrněji zachytil působivý obraz navštíveného a již neexistujícího prostředí a jeho poslední proměny. Kurátorem výstavy je Jiří Ptáček.

(lho, tzg)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie


260524sew02
260524sew03
260524sew04
260524sew05
260524sew06


Přidej komentář